Превентивне виховання

                              Зміст роботи
Термін виконання
1
“Урок”, “Вулиця”, “Перерва”, “Запізнення”» Пропуски»
Протягом року
Кирик С. С.
2
Чи вміємо ми культурно поводитись?
Вересень
Кирик С. С.
3
“Як керувати своїми вчинками”
Жовтень
Кирик С. С.
4
“Чи знаєш ти свої обов’язки”
Вересень 
Кирик С. С.
5
“Згубний вплив тютюну на здоров’я підлітків”

Жовтень
Кирик С. С.
6
“Що ви знаєте про СНІД?”
Грудень
Кирик С. С.
7
“Право і закон”
Грудень
Кирик С. С.
8
Від пияцтва до злочину – один крок.
Січень
Кирик С. С.
9
“Відповідальність людини за вчинки, скоєні в стані наркотичного та алкогольного отруєння
Січень
Кирик С. С.
10
«Як ви розумієте й співвідносите поняття «свободи» та  відповідальність»
Лютий
Кирик С. С.
11
Бесіда «Озирнись на свій вчинок»
Протягом року
Кирик С. С.

Чи вміємо ми культурно поводитись?
Мета: повторити і закріпити відомі правила поведінки, вивчити ще невідомі правила, показати красу культурної поведінки і непривабливість безкультур'я, виховувати необхідність культурної поведінки.
Форма: практичне заняття.
Вчитель. Культура поведінки людини — важливе вираження її духовного багатства, уміння спілкуватися з людьми.Правила поведінки людини в суспільстві складалися упродовж багатьох віків. Часто про вихованість людини судять за її манерами. Проте не лише зовнішні атрибути відрізняють виховану людину.                                                                                                                  Які ж риси притаманні вихованій людині? Освіченість, професіоналізм, висока духовність, порядність, інтелігентність. Існують критерії, на яких базується етикет і які регулюють зовнішні форми поведінки людини. Це честь, совість, порядність — якості, якими потрібно дорожи¬ти так само, як ми дорожимо здоров'ям. Без них немає людини у високому розумінні цього слова. Хороші манери формують оправу дорогоцінних граней душі, серед яких тактовність, делікатність, чесність, благородство. Важлива риса вихованих людей — скромність. Скромна людина самокритична і вимоглива до себе, не переоцінює власні можливості. Вона не прагне виділитися зовні, не буде голосно розмовляти в автобусі, не стане хвалитися своїми заслугами. Багато молодих людей вважають, що повагу, ввічливість, тактовність не обов'язково проявляти до своїх батьків.    «Повага — це застава (кордон), яка охороняє батька й матір, стільки ж і дитину; перших вона рятує від смутку, останню — від докорів совісті», — зауважував Бальзак.  А тепер кілька слів про звички. Вони мають велике значення для людини, адже це та «цегла», з якої складається її життя, способи досягнення нею своєї мети, манера спілкування з іншими людьми — словом, усе те, що визначає долю людини. Звички поділяються на корисні і шкідливі. 
Наприклад, гігієнічні (вмивання, ранкова гімнастика тощо) чи моральні (ввічливість, дисципліна, уважність тощо) — корисні звички. А ось куріння, пияцтво, наркоманія — шкідливі.   У багатьох людей через відсутність звички вчасно робити те, що потрібно, формуються такі риси характеру, як легковажність, упертість у вчинках.                                        Завдання батьків, школи, громадськості — виробляти корисні позитивні звички у підлітків.        Ось і сьогодні ми поговоримо про деякі правила культури поведінки. Але це не означає, що із сьогоднішнього заняття ви вийдете повністю культурними, вихованими людьми. Культури поведінки людина вчиться протягом усього життя.                                                                         
 
Правила вітання, історію та приклади, де і як вітаються; ми вже вивчали. Сьогодні проаналізуємо деякі ситуації:
а) вдома;
б) на вулиці;
в) у транспорті;
г) в театрі.
 Ситуація перша
Розкажіть про вашу поведінку вдома, з батьками: постіль, ранковий туалет, сніданок, посуд, домашнє господарство тощо.                                                                                                                 Ситуація друга                                                                                                                                         Як поводитися на вулиці      
                                                                                                                           
 
1. Перед тим, як вийти на вулицю, подивись у дзеркало — чи все гаразд у твоєму костюмі.
2. Зустрівши знайомих, вітайся першим.                                                                                                         3. Вітаючись зі старшими, першим руки не подавай. Почекай, поки це зроблять вони.                            4. Вітаючись, зніми кашкет або капелюх і не одягай, поки не потиснеш руки.                                       5. Подаючи руку, зніми з неї рукавичку.                                                                                                           6. Якщо назустріч іде старший за тебе або дівчинка — дай дорогу.                                                              7. Якщо поруч послизнувся перехожий — підтримай його під руку. Якщо він упав — допоможи підвестися.                                                                                                                                                    8. Сідаючи в трамвай або автобус, пропусти першим у двері свого супутника або супутницю. Якщо підійде дідусь, бабуся або жінка з маленькою дитиною — пропусти їх уперед.
9. Бажаючи звернути на що- небудь увагу свого супутника, не показуй пальцем — зумій показати поглядом.                                                                                                                                                          10. Переходь вулицю тільки в місцях, позначених знаком переходу.                                                         11. Переходячи вулицю, поди¬вися спочатку ліворуч — чи не рухається на тебе транспорт. Дійшовши до середини, подивися праворуч — чи не загрожує звідти небезпека.                                  12. Не перебігай вулицю перед транспортом, що рухається. Почекай, поки він зупиниться або проїде.                                                                                                                                                                 13. Якщо на перехресті є світлофор, переходь вулицю лише на зелене світло.                                            14. Автомобілі, автобуси, тролейбуси, що стоять, обходь тільки ззаду, трамвай — тільки спереду.                                                                                                                                                      Ситуація третя                                                                                                                                             Нарешті ви прийшли до школи.                                                                                                                      1. Ви зустрілися з товаришем.                                                                                                                          2. Повз вас проходить учитель, який не викладає у вашому класі.                                                              3. Ви проходите повз учителів, один із яких не викладає у вашому класі.                                             4. Розпочався урок, до класу заходить учитель.                                                                                            5. Ви хочете дати відповідь на запитання вчителя.                                                                                       6. Вам потрібно вийти з класу.
Підсумкове слово вчителя .
Сьогодні ми проаналізували ті правила культури поведінки, з якими зустрічаємося кожної хвилини. Але це дуже мала частка науки про культуру, і хочеться, щоб ви намагалися бути вихованими людьми: не соромилися піднести важку сумку незнайомій вам жінці чи портфель своїй од-нокласниці; поступитися місцем бабусі чи дівчинці, вміли спілкуватися з оточуючими. Світ так улаштований, що з кожним ро¬ком людей стає все більше на декілька мільйонів, звичайно, і некультурних тахож. Але нам потрібні люди виховані і порядні, а тим, хто не знає правил хорошої поведінки, не місце серед нас.                                                                                          (Учень зачитує «Пам 'ятку».)                                                                                                                        Виховуй у собі звичку завжди пам'ятати про тих, хто оточує тебе:                                                        — не проштовхуйся у натовпі, допомагаючи собі ліктями;                                                                           — затуляй роте рукою, коли кашляєш або чхаєш;                                                                                             — не забувай сказати «будь ласка», коли про щось просиш, і подякувати за будь-яку найнезнач- нішу послугу;                                                                                                                                                     — допоможи літній людині донести важку сумку;                                                                                         — переведи через вулицю сліпого або бабусю;                                                                                               — якщо в компанії що-небудь розігрують або ділять — старайся підійти останнім;                                  — навіть у розмові або грі зав¬жди допомагай слабшому, заступайся за нього. 

Ці вчинки, на перший погляд, не такі вже й значні, але саме з таких ось дрібниць і формується характер людини

 “Як керувати своїми вчинками”
1. Що означає пізнати себе
Давньогрецький мудрець Сократ закликав: «Пізнай самого себе» . Як ви гадаєте, чому він наголошував на цьому? Що означає пізнати самого себе?Для того щоб стати моральною і вихованою людиною, необхідно добре знати самих себе: і те добре, що є в нас, і наші недоліки. Крім того, треба знати або хоча б уявляти, якими ви хотіли б або вважали за необхідне стати, до чого ви прагнете, що для вас означає, наприклад, поняття «моральна людина». Тільки в такому випадку, порівнявши себе з вашим ідеалом, ви зможете побачити, що вам слід вдосконалювати в собі, й визначити, як це слід робити.
Шлях до самопізнання в кожного свій, але розпочинати його слід з аналізу своїх вчинків і поведінки й оцінки їх або спостереження за собою.                                Чи буває так, що ви з люб'язною посмішкою допомагаєте на вулиці вчительці, яку зустріли випадково, нести сумку з покупками, а через декілька хвилин розштовхуєте літніх людей, щоб увійти швидше до тролейбуса? Якщо ви чините саме так, то у вас багато показного; ви прикидаєтеся вихованим тільки тоді, коли вам це вигідно або на очах знайомих.                         Справжні ввічливість, моральність - це не святкове вбрання, а повсякденний одяг, який завжди повинен бути охайним і гарним.                                                                                                                 Не можна на людях бути шляхетним лицарем, а вдома - розбишакою, який кричить, бешкетує, грюкає дверима; або в школі - піратом, що атакує дівчаток та учнів молодших класів, а вдома - взірцем поведінки.                                                                                                                                            А як щодо вашого почуття відповідальності й обов'язковості, чи вмієте ви берегти чужі таємниці? Чи навчилися ви гамувати заздрість доуспіхів своїх однокласників? Чи вмієте виявити тактовність і делікатність у різних життєвих ситуаціях?                                              Людина може самовдосконалитися лише тоді, коли, спостерігаючи за собою, намагається сформувати самооцінку.                                                                                                                Самооцінка - формування певного ставлення до своїх позитивних рис (переваг) та недоліків. Коли людина, усвідомлюючи свої позитивні риси, об'єктивно і рішуче, критично ставиться до своїх недоліків, на цій основі формує реальні життєві плани щодо культурного, морального, фізичного, інтелектуального - така позиція є найсприятливішою для самовдосконалення. Що раніше замислиться людина над тим, якою вона хоче або повинна бути, то більше у неї буде можли- востей і часу для того, щоб наблизитися до свого ідеалу. І чим раніше вона стане на шлях самовдосконалення, тим більше їй  вдасться по ньому пройти.
2. Чому потрібно керувати своїми почуттями та вчинками
                                                                           Чи варто прагнути самовдосконалення, займатися вихованням самого себе? Адже напевно це складно? Так, варто. Відкрийте біографію будь-якої видатної людини і ви побачите, що кожна з них стала тим, ким стала, значною мірою завдяки самови-хованню. Ось, наприклад, орієнтири-правила, які намітив для себе з метою самовиховання наш земляк - славетний педагог Костянтин Ушинський:                                                                                                                                                     1. Спокій цілковитий, у крайньому разі - зовнішній.
2. Прямота у словах і вчинках.
3. Виваженість вчинків.
4. Рішучість.
5. Не говорити про себе без потреби жодного слова.
6. Не марнувати час: робити те, що треба, а не те, що хочеться.
7. Щовечора чесно звітувати перед собою.
8. Ніколи не хизуватися тим, що було, ні тим, що є, ні тим, що буде. Нікому не показувати цього.
 Ще раз уважно прочитайте програму самовдосконалення Костянтина Ушинського. Чи погоджуєтеся ви з пунктами цієї програми? Чи хотіли б ви виховати в собі такі звички? Які саме? Чому? Які б пункти ви додали для себе?                                                                                   Вміти творити саму себе - одна із найнезбагненніших здібностей людини. Проте важливо зайнятись цим вчасно, у дитинстві та юності - коли попереду ще все життя. І тоді життєвий шлях буде таким, який ви оберете для себе, яким ви зробите його самі.

Найголовніше - це бажання досягти своєї мети і систематична робота щодо її здійснення. Наприклад, аби привчитися контролювати себе і відпрацювати гарні манери, пропонуємо застосувати такий метод. Мабуть, у кожного є знайомі, яких ми поважаємо й цінуємо, думаємо про них, намагаємося частіше спілкуватися з ними. А тепер уявімо, що хтось із них десь неподалік і увесь час спостерігає за вами. Під поглядом цієї людини вам не спаде на думку, наприклад, після повернення зі школи кинути будь-куди куртку, а не повісити в шафу; ходити в брудних чоботях по чистій підлозі, бо ліньки відразу роззутися і вдягти капці; облизувати пальці і тарілку; грюкнути дверима своєї кімнати чи грубо буркнути мамі у відповідь на якесь її зауваження тощо. Ви контролюватимете себе скрізь, і через якийсь час хліб у брудних руках уже здаватиметься вам несмачним, а невихованість друзів обурюватиме; безлад у вашій кімнаті - дратуватиме; порушення кимсь із знайомих норм поведінки дасть вам право зробити дружнє зауваження тощо. Мине ще трохи часу і ви констатуватимете, що гарні манери вже стали вашою звичкою і внутрішньою потребою.                                                                                                               Деякі люди скаржаться на відсутність у них наполегливості. Через це багато їхніх хороших намірів не здійснюється, адже завжди знаходяться несприятливі обставини, які заважають їм почати задумане. Щоб позбавитися цієї вади, слід насамперед перестати виправдовувати свою нерішучість або свої лінощі несприятливими умовами. Треба або ліквідувати всі перешкоди, або не зважати на них. Щось запланувавши, необхідно точно визначити, якими шляхами і в який термін має бути досягнута мета. Якщо справа досить складна, діяти поетапно, точно встановивши, що і коли потрібно робити, систематично контролюючи виконання кожного етапу.                                                       3. Як навчитися керувати собою
Більшості з нас, на жаль, добре відомі такі почуття, як заздрість, злість, мстивість, ненависть та їм подібні.
Проте відомо, що від проявів цих негативних почуттів страждають не тільки ті, проти кого вони спрямовані, а насамперед ми самі.

Доповніть діалог. Розіграйте його в ролях. Василько. Петрику, приятелю, ходімо поганяємо м'яча! Петрик. І не ліньки тобі, Василю, бігати в таку спеку, в пилюці! Краще з'їсти морозива - ото справді задоволення. Василько. Ну й ледачий же ти, Петре! Хіба так чинить справжній друг...
Що вам вдалося зрозуміти відносно цієї ситуації? Чим вона, на вашу думку, завершиться?
Негативні почуття зазвичай є шкідливими не лише тому, що виглядають комічно або сприймаються і оцінюються негативно іншими людьми, підриваючи тим самим наш авторитет, але й через їхній шкідливий вплив на наше здоров'я. Тому людина, яка правильно поводитися з людьми і піклується про своє здоров мусить навчитися тримати себе в руках.
 Дайте письмові відповіді на поставлені запитання (на кожне запитання передбачено три варіанти відповідей).
1.  Які слова можуть роздратувати вас до такої міри, що ви почнете сперечатися?
2.  Які дії іншої людини можуть розсердити вас до такої міри, що ви почнете сперечатися?
3.  Як ви поводитеся, коли дуже сердиті?
4.  Які ваші слова можуть розсердити співрозмовника і стати причиною суперечки?
5.  Які ваші вчинки можуть розсердити співрозмовника і стати причиною суперечки?
6.  Що ви відчуваєте, коли людина, з якою сперечаєтесь, дуже розлютилася?
7.  Поміркуйте, наскільки часто у вашому житті трапляються ситуації, подібні до описаних. Як ви на них реагуєте? Що вам слід змінити у собі, щоб не допускати таких випадків?
                    Проте все це не означає, що потрібно стримувати всі свої почуття. Адже якщо постійно гамувати усі свої внутрішні пориви і переживати всі бурі тільки в собі, без жодного зовнішнього прояву, це також може негативно вплинути на здоров'я. Крім того, прояви позитивних почуттів: радості, вдячності, співчуття, любові, справляють хороше враження на інших людей. Тому слід тамувати свої негативні емоції, а позитивним давати вихід.
 У моменти, коли ми дуже знервовані, варто згадувати, що надмірне нервування шкодить нашому здоров'ю, що наша роздратованість може виглядати комічно, що надмірне хвилювання не може щось змінити на краще, що, врешті-решт, зберігаючи спокій, легше розв'язати будь-яке питання. Вихована людина вміє тамувати злість, роздратування, поганий настрій. Не кожен день приносить нам самі лише радощі та удачі. Ви знаєте, який смішний вигляд має людина, роздратована через дрібницю. Витримка високо цінується людьми. Коли ви оволодієте такими якостями, як сила волі, наполегливість, вони стануть вам у пригоді на все життя.                      Наприклад, ви граєте у щось із товаришем. Зразу подумайте, що саме вас цікавить - гра чи перемога над суперником?
Спокійно грайте, бо краще зустрітися із сильним партнером, ніж слабшим за себе. І взагалі, гра - це розвага, перевірка сил, дружне суперництво, а не поєдинок, у результаті якого переможений вмирає, але не від ран, а від злості. Пам'ятайте, виграли ви чи програли, а гра завершується дружнім рукостисканням партнерів, привітною посмішкою і взаємними словами вдячності: «Дякую за гру!».
Що може навіювати смуток на оточуючих, так це — вигляд нещасної людини поряд. Тому, коли ви відчуваєте себе нещасним, перший ваш обов'язок - зробити так, аби про це ніхто не дізнався.
Знайдіть у собі сили посміхнутися та знехтувати нещастям. Усяке нещастя завжди перебільшене, його завжди можна перемогти. Для цього треба знайти в собі сили думати про завтрашній день, про майбутнє.
Поверніться до картини, вміщеної на початку параграфа. Поясніть, чому спостерігати за спокійною, витриманою людиною, спілкуватися з нею завжди набагато приємніше, ніж з тією, яка роздратована і знервована.
1.  Напишіть невеличкий твір-роздум на тему «Чому керувати собою - важливе вміння людини».
2.  Прочитайте текст, де містяться поради психологів, як подолати негативні настрої та відчуття. Спробуйте застосувати їх на практиці. Деякі люди стараються спрямовувати свої негативні переживання на певні предмети (наприклад, посуд) або розряджатися в активній фізичній діяльності (рубанні дров, зарядці тощо). Можна скористатися і «поштою»: якщо хтось викликав у нас сильний гнів або злість, то не поспішайте одразу ж освічуватися йому у своїх почуттях, а краще викладіть на папері все, що ви хотіли б сказати, з наміром вручити цього «листа» через деякий час. По-перше, це дає можливість розрядитися, а, крім того, коли надходить термін вручення «листа», ви можете цілком заспокоїтися або відчувати вже щось інше.
3.  Розпитайте своїх батьків: як вони долають негативні емоції, коли і як вони вчилися керувати собою. З їхнього дозволу розкажіть про це в класі.
“Чи знаєш ти свої обов’язки”
Мета:продовжити знайомство учнів із правовими поняттями,розширити знання учнів про право і обов'язки,сформувати розуміння значення та важливості прав і обов'язків у житті людини і виховати в учнів почуття відповідальності сприяти культурному виховання.
1.Організаційний момент.
Вчитель:Доброго дня всім присутнім на нашій виховній годині,яка має назву
“Чи знаєш ти свої обов’язки”
(Потім вчитель об'єднує дітей у групи таким чином:з мішечка кожен учень дістає папірця з словом або кількома словами ці слова є складовими прислів'я.
·         Більше робити ніж говорити.
·         Шануй батька й неньку,буде тобі скрізь гладенько.
·         Добрі знання роблять знання красним.
Склавши ці прислів'я діти об'єднуються в групи для подальшої роботи )
2.Актуалізація опорних знань, мотивація діяльності учнів.
Вчитель:щодня вчителю неодноразово учні нагадують про свої права,а вчитель у відповідь нагадує учням про те, що слід пам'ятати  про обов'язки.Так що ж важливіше, права чи обов'язки?
Сьогодні ми  спробуємо відповісти на це запитання. Діти,завершіть вислів:  «Ученому світ,а невченому – тьма». От, щоб нам  не блукати темними доріжками незнання,пропонуємо для початку пригадати,а комусь й дізнатися, що таке право і що таке обов'язок.
Вчитель:Отже обов'язок – це те, що слід виконувати безумовно,неодмінно.
А право-це система норм поведінки,встановлена в суспільстві.
Вчитель: Права нерозривно пов'язані з обов'язками,тому зараз я пропоную заповнити  дві скрині :1-права,2- обов'язки.
Вчитель:Вашим домашнім завданням було попрацювати із словником і сказати,що означають слова «декларація», «конституція», «конвенція»,
«закон» .
Учні:
Вчитель:
У кожної держави є один найголовніший закон - Конституція. Ось чому кожен народ хоче мати Конституцію,оскільки від неї залежить щастя та доля  нашого народу й кожної людини. Кожен громадянин має добре знати Конституцію,свої права,розуміти їх, виконувати й охороняти. 4. А чи знаєте ви всі свої права дитини?
(Учні записують на дошці)
Конкурс:  «Юридичний мікрофон».
*      Як називається основний міжнародний документ про права дитини? (Конвенція про права дитини)
*      Яка галузь права регулює стосунки між дітьми та батьками? (Сімейна)
*      Мінімальний вік вступу до шлюбу чоловіків. (18 років)
Який вигляд має Державний Герб України?(Тризуб)
*      Назвіть основний закон,що регулює правовідносини в освіті. (Закон  про освіту)
*      До якого органу слід звертатися при порушенні прав людини?(Суд)
6.Вправа : «Хто може допомогти в захисті ваших прав?»
Вчитель:Ми знаємо, що робити й до кого йти, коли болить голова,  раптово підніметься температура чи зламається телевізор. А як бути,коли порушуються права підлітків, до кого звертатися,кому довіритись,кого запитати діти не знають,тому не можуть вчасно отримати  потрібну їм консультацію та допомогу і, врешті,залишаються на одинці із проблемами.
В кожній місцевості є служби. А які служби ви знаєте є у нашій місцевості?
(Відповіді учнів)
7.Вправа:  «Павутинка з клубочка».
Вчитель:А зараз давайте побажаємо один одному щось приємне,щоб наше життя стало успішним та вдалим.
ОБОВ'ЯЗКИ
1 . Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас
2. Поважати близьких та друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини
3. Бути толерантним до таких людей. Поважати їх і допомагати їм
4. Дотримуватись режиму харчування. Вживати продукти до кінця терміну придатності. Поважати працю кухарів
5. Дотримуватись правил моральної етики; організовувати дозвілля так, щоб воно приносило корись і не заважало іншим
6. Сумлінно навчатись; активно працювати на уроках, готуватись самотужки; старанно виконувати домашні завдання
7. Дотримуватись певних норм поведінки, прийнятих у суспільстві. Намагатись не створювати ситуації, які призводять до порушення закону
8. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свої думки. Не нав'язувати своїх поглядів іншим, якщо вони з ними не згодні
9. Цінувати і дбати про своє здоров'я. Виконувати приписи лікарів у разі потреби
10. Поважати співрозмовників. Коректно і тактовно висловлювати свої думки. Дотримуватись правил мовного етикету
11. З повагою ставитися до людей, які піклуються про нас
12. Виконувати роботу, яка не завдає шкоди здоров'ю. Виконувати всі види обслуговуючої праці
13. Самостійно знаходити інформацію в різноманітних джерелах
1 4. Не ображати і не принижувати оточуючих
15. Дотримуватись норм і правил поведінки, прийнятих у суспільстві. Не створювати ситуацій, що можуть спричинити нещасні

 “Згубний вплив тютюну на здоров’я підлітків”
Мета: Довести учням шкідливість куріння та негативний його вплив на організм людини.
Хід заходу
 Куріння – велике лихо. Доведено, що куріння тютюну призводить до виникнення різних захворювань, які спричиняються до передчасної смерті людей.
 Кожні чотири хвилини , заявив Террі, у США помирає людина, смерть якої зумовлено курінням сигарет. Курець живе на 6 – 8 років менше, ніж його ровесник, який не курить. Причина одна: куріння – надзвичайне лихо і велика небезпека для здоров'я.
Нервова система
  Куріння викликає безперервне збудження, що ослаблює гальмівний процес, а це веде до виснаження нервової системи. Англійське прислів’я каже: "Курець пускає ворога в свої уста, який викрадає його мозок”. У мене погіршилась пам'ять. Я став побити в 1,5 паза помилок більше, ніж до куріння. Тепер я трієчник, а в молодших класах вчився лише на "4”і "5”. Я став вразливий, нервовий, у мене знизилася працездатність. Конфліктую з вчителями, сперечаюсь з товаришами. Я зовсім змінився, порушився перебіг психічних процесів.
Опорно – рухова система
Мій господар став втомлюватись під час бігу або навіть від тривалої ходьби. З'явилися сильні болі в ногах. Облітеруючий ендортеріїт – ураження кровоносних судин нижніх кінцівок. 
Травна система
  Мій господар втратив апетит. Подивіться, як він схуд, як пожовк, які в нього погані зуби. Систематично пропускає уроки, бо їздить до стоматолога лікувати зуби. А йому лише 15 років. А все через те, що нікотин із слиною попадає в організм. Після кожної викуреної сигарети різко підвищується кислотність шлунку. Їжа вчасно не перетравлюється. Можлива загроза виразки дванадцятипалої кишки. Куріння притуплює почуття голоду, бо порушується дія ферментів, її розщеплення та всмоктування в тонких кишках. Він дуже погано їсть, через те так і відстав у розвитку від своїх ровесників.
Кровоносна система
    Поки я не одержувало згубної отрути нікотину, я було здорове. Могло скорочуватись 100 тис. раз за добу і перекачувати 100тонн крові. Мій серцевий2 м'яз працював легко, ритмічно, не втомлюючись, забезпечуючи клітини організму достатньою кількістю кисню, піддержуючи тиск крові 130/70 мм рт. ст. але поганий зло псисько почав курити. І в останній час я відчуваю, що число серцевих скорочень під впливом куріння збільшилося на 30 – 40 ударів за 1 хв. Це відбилося на моєму серцевому м'язі, він став гірше працювати. І я за добу стало одержувати на 2-3 тонни крові менше. Я стало зношуватись, втомлюватись, старіти.
Слух
   Тютюновий дим подразнює слизові оболонки ротової порожнини і носової, дихальних шляхів. Мій господар став вранці кашляти, на уроках фізкультури не може пробігти 3 круга. Через те, що знижуються захисні властивості слизових оболонок, він часто хворів на простудні захворювання. Подивіться у класний журнал, скільки він пропустив уроків, і ви відчуєте мою правоту.
Тютюновий дим, потрапляючи у внутрішнє вухо, викликає запалення Євстахієвої труби. Пошкоджуються слухові рецептори. З'явився біль у вусі. Я став трохи недочувати. А товариші глузують, що я став глухий.
Зір
  Нікотин порушує білковий обмін і зменшує відкладання жиру. Значна частина амінокислот іде на покриття енергетичних затрат, а менша – на ріст і відновлення клітин. Знешкоджується нікотин у печінці, легенях, нирках. Протягом 10-15 годин після куріння нікотин і продукти його обміну виділяються через нирки з сечею і потом. З часом вникає цероз (зморщення) печінки. В 40% курців розладнується рухова функція жовчних шляхів, що призводить до застою жовчі. Ось що чекає мого господаря, а винен в усьому нікотин.
Нікотин пошкоджує органи чуття, знижується функція зорового нерва, порушилась гострота зору, здатність розпізнавати кольори.
Це приходить поступово: зникає сприймання зеленого, червоного, синього кольорів. А зовсім недавно я попросив свого господаря пересісти на передню парту поближче до дошки – я став недобачати написане на дошці, пошкодився зоровий нерв.
Смертельна доза нікотину для людини 50-75 мг. Викурюючи 20-25 сигарет на день, людина дістає смертельну дозу нікотину. Внаслідок куріння в організмі руйнується значна частина вітаміну С. Встановлено, що 1 викурена цигарка позбавляє організм 25 мл аскорбінової кислоти. Така кількість цієї кислоти є в одному апельсині. Отже людина, яка викурює 20 цигарок на день, повинна з’їсти 4 кг апельсинів.
 Боротьба з курінням тютюну передбачає збереження здоров'я людини і забезпечення його довголіття. Будемо сподіватися, що в майбутньому всі люди усвідомлять шкідливість "тютюнового зілля” і відмовляться від його вживання в ім'я цієї благодійної мети

 
                                  
 
    

Немає коментарів:

Дописати коментар